In juli starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten. Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.

Waarom gaan verzekeraars over op Directe Schadeafhandeling?
Bij bijna alle schades meldt de klant zich bij zijn eigen, vertrouwde verzekeraar of tussenpersoon. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de casco autoverzekering. Bij een beperkt casco – of WA-dekking verloopt de schadeafwikkeling niet via de eigen verzekeraar maar via de verzekeraar van de aansprakelijke partij al dan niet met tussenkomst van tussenpersoon of rechtsbijstandverzekering. De grootste voordelen van overstappen op de Direct schadeafhandeling zijn:

-Schade wordt eenvoudiger en efficiënter afgehandeld voor jou als klant.
-De schade mag rechtstreeks bij de eigen verzekeraar worden ingediend, niet meer bij de aansprakelijke tegenpartij.

Hoe werkt het?
Als er schade heeft plaatsgevonden tussen jou en een tegenpartij, vullen jullie gezamenlijk een schadeformulier in en meldt iedere partij de schade bij zijn eigen verzekeraar of tussenpersoon. Vergeet niet dat jullie onafhankelijk van elkaar ook de achterzijde van het schadeformulier dienen in te vullen. Jij kan de schade bij ons melden door het schadeformulier naar ons te sturen (bij voorkeur digitaal). Wij melden de schade vervolgens bij jouw eigen verzekeraar en zij gaan onderzoeken of er dekking is. Als jij beperkt casco of WA-verzekerd bent, neemt de verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. De schade wordt dus altijd met jou afgehandeld. Dat betekent dat eventuele discussies ook plaatsvinden met de eigen verzekeraar.

Verhaal
Pas nadat de schade is vastgesteld en aan jou is uitgekeerd, vindt er verhaal plaats bij de aansprakelijke tegenpartij. Op dit moment werkt dat bij casco verzekeringen ook al zo en verzekeraars hebben ervaren dat het een efficiënt proces is, vooral doordat discussies tussen verzekeraars onderling zoveel mogelijk worden voorkomen.

Heb je nog vragen hierover neem dan gerust contact met ons op.

Particuliere klant bij MJFP

Wij bieden u als particuliere klant een volwaardig financieel dienstenpakket aan en nemen u de zorg voor uw financiële zaken daadwerkelijk uit handen! U kunt bij ons terecht voor advies over uw hypotheek, verzekeringen, pensioen, vermogen, krediet en meer. Zo heeft u alles dus onder één dak wat veel van onze klanten erg prettig vinden.

In het menu aan de linkerkant kunt u de keuze maken voor het onderwerp waar u graag meer over wilt weten.